Bij de locals

locals100

Zonder locals ben je nergens. Op reis moet je eten met de locals, op bezoek bij de locals en als het even kan, doen als de locals. Dat verzin ik niet zelf. Dat is wat ik hoor als ik terugkom van een reis of voor een korte vakantie in Nederland ben.

De eerste keer dat ik locals opmerkte was in Zuid-Oost Azië. Ken je het gevoel van je tanden op aluminiumfolie? Nagels op een krijtbord? Dat kreeg ik toen. In een hostel op Java ontmoette ik een Nederlands stel. ‘Wat heb je vandaag gedaan?’ vroegen ze me. Ik vertelde dat ik achterop een brommertje naar de kampong was gereden, waar ik gebakken banaan at en kreteksigaretten rookte. Ik wilde verder vertellen over hoe bijzonder het Javaans is, een taal met veel Nederlandse leenwoorden – meer nog dan in het Indonesisch. Maar ik werd, weliswaar zeer enthousiast doch luidkeels, onderbroken met een ‘Oh wauw! Je was echt met de locals!’ Ik keek verschrikt op. Waar had dit stel het over?

Waar ik vervolgens ook ter wereld kwam, of ik nou naar het einde van de wereld reisde of in Berlijn of Moskou woonde, eenmaal terug in Nederland kreeg ik steeds de vraag:

‘Enne, had je dan ook een beetje contact met de locals?’

De lokale bevolking. Mijn hemel.

Zo zat ik eens met een Nederlander in een restaurant in Moskou. Ik vertaalde de menukaart, bestelde de drankjes en wees de weg naar de wc. Lekker lurkend aan een baltikabiertje kwam de vraag: ‘Zeg, komen hier ook locals eigenlijk?’ ‘Vraag het ze anders even,’ wilde ik zeggen.

Lange tijd dacht ik dat locals backpackersjargon was voor mensen in Zuid-Oost Azië. Of voor exotische figuren met speren en rode gewaden die een ammehoela als begroeting hadden. Maar ook inwoners uit Berlijn, Moskou en Kiev verwerden ineens tot locals. Ik opende google maar eens. De website www.withlocals.com pakt het serieus aan: je kunt complete pakketten boeken (ook via de app natuurlijk) voor de ultieme ervaring als je in contact komt met de locals: eten met de locals, tours met de locals en activiteiten met de locals. Zo kun je voor een bescheiden 15 euro in Yogjakarta een Evening Street Food Tour Walk boeken. Ik denk dat de plaatselijke bevolking in haar broek pist. ‘Hahaha, zag je die locals uit Nederland? Sukkels. Jij ook goeie winst gedraaid? Selamat malam hè.’

Een Reactie op “Bij de locals

Geef een reactie

