Oude handschoenen

IMG_0406

Ze kostten wel twintig euro, herinner ik me. Mijn zwarte, leren handschoenen. Het was begin 2005. Ik was 19, student en dat was best veel geld. Maar ik zou er mijn eerste Russische winter mee doorstaan.

Dat er Russische winters zouden volgen, bevroedde ik toen niet. Aan Duitse en Oekraïense dacht ik evenmin. Nu is het bijna tien jaar later en ik heb ze nog steeds: mijn oude handschoenen. Nooit verloren, nooit zat geworden. Zoals vele andere dingen wel, in tien jaar. Zoals we in een decennium veel kunnen verliezen, of zat worden. Kledingstukken, ideeën, mensen.

Ik flikkerde een boel weg. Al mijn meubels, prullaria, herinneringen zelfs. Of ik werd weggeflikkerd, door een huisbaas, een vriend, of een geliefde. Mijn koffers slonken. Minder gewicht op de bagageband; des te meer in mijn handen.

Oude handen wil ik. Als in het gedicht van Edward van de Vendel. Handen wil ik, vol geschiedenis en aardrijkskunde. Warme handen ook. Gehuld in zwarte, oude handschoenen. Voor alle barre winters die nog komen.

3 Reacties op “Oude handschoenen

Geef een reactie

