Herfstkou

IMG_9970

Sjolem Alejchem begroet de herfst. In Kiev vallen – net als in de rest van Europa – de bladeren van de bomen. De stad in een waas van roest op staal gehuld, als de schemering invalt. Overdag verdoezelt de felle zon de dalende temperaturen. De herfst is koud in Kiev.

In de week voor de parlementsverkiezingen had president Porosjenko een verrassing: de verwarming mocht aan. We draaien hier niet zelf aan de radiator; normaal gesproken gaat rond 1 oktober de stadsverwarming aan. Wijk voor wijk worden de huizen verwarmd. Door het nijpende gasprobleem bleef die warmte echter uit; de voorspelling was zelfs dat de stadsverwarming pas op 1 november werd aangezet. Nu boffen we maar. Dat mocht ook wel, want de herfst heeft in de afgelopen twee weken al temperaturen onder het nulpunt bereikt. Door datzelfde gasprobleem worden er nu al maatregelen getroffen, vooruitblikkend op een nog veel kouder jaargetij. Zo gaan universiteiten en scholen deze winter niet de gebruikelijke vier maar acht weken dicht. De verwarming aanhouden is te duur.

In sommige studentenhuizen was het afgelopen week nog tien graden binnen. Op de universiteit zaten we met onze winterjas aan, onze handen verkleumend op de koude tafels. Er is een wet in Oekraïne waarin staat dat wanneer de temperatuur op universiteiten, scholen en kinderdagverblijven onder de 18 graden daalt, iedereen naar huis mag. Maar het is altijd aan de hoogste baas of dat ook echt gebeurt.

Tot een paar dagen geleden zaten veel inwoners van Kiev zonder warm water. Mijn collega had dan nog geluk: in het weekend had ze warm water, en kon ze uitgebreid douchen en haar mooie lange haar wassen. Dat was vooral fijn toen ze een week met griep op bed lag.

Vanaf mijn balkon zie ik kinderen kastanjes rapen. In dikke winterjassen, sjaals om en mutsen op, ondanks de priemende zonnestralen op de bewegende lichaampjes. Ik denk aan het woord шапка, dat ik tijdens mijn eerste Russische winter leerde – en waarvan ik dacht dat het een scheldwoord was. Dat was best frappant, want het waren oma’s die me het woord toeriepen op straat. De handbewegingen naar het hoofd maakten duidelijk waarom ze me sommeerden naar huis te gaan om mijn шапка te halen. Een muts. Voor een bittere winter. Of voor herfstkou.

Herfst

4 Reacties op “Herfstkou

  1. Koud, en dan te bedenken dat je op 2 november in de Achterhoek in je hemdje achter het huis in de zon geniet van een drankje. Geef mij de opwarming van de aarde maar.
    Pappa.

Geef een reactie

