De hemel boven Pervomaiskoje (3)

foto (23)1

De wijngaard

Als we de woonkamer bij Oom en Tante binnenkomen is de tafel al gedekt en staat de tv aan. De komende uren zal Tante de videobanden van de bruiloft van haar dochter afwisselen met die van haar eindexamen. Bij de eerste toast, gekleurd in mooie woorden over onze bijzondere komst, voel ik al nattigheid. We worden gesommeerd ons glas wijn in één teug leeg te drinken. De zoete smaak van groene druiven tintelt op mijn tong. Terwijl ik toch probeer te nippen, drinkt Oom vier glazen cognac achter elkaar. Oom is alcoholist en Tante drinkt alleen als er bezoek is – en dan neemt ze het ervan. Dit wordt een heel lange avond.

Hier gelden geen wetten van het weigeren en van schaamte evenmin. Ik besluit vooral te blijven eten en trek na het zesde glas cognac de plant die naast me staat iets dichter naar me toe. Er is eten genoeg, dat verbaast me niet meer in Rusland. Maar de boterhammen met mayonaise en zoute vis stammen uit de Sovjet-tijd, vertelt de gastvrouw me trots. Als de avondzon invalt nemen we een kijkje in de wijngaard van Oom en Tante. Achter het huis wanen we ons tussen de trossen van de grootste wijngaard van de omgeving. In het dorp verkoopt geen winkeltje wijn. Oom en Tante doen er goed zaken. Tot er enkele weken geleden ineens twee agenten op de stoep stonden. De Oom van Oom, die nog een akkefietje uit te spelen had, lichtte de politie in. De drank van Oom bevatte 14% alcohol, precies één procent meer dan de toegestane hoeveelheid. De agenten namen 960 liter wijn in beslag. Terug in de woonkamer drinken we het laatste glas van de fles die Oom snel weg had weten te sjoemelen.

IMG_9164

Oom gaat buiten een sigaretje roken en komt terug met een geweer. Of ik ook eens wil. Ik vraag me hardop, maar in het Duits, af of dat na al die drank wel zo’n goed idee is. Oom stelt me gerust: ik mag ook eerst even met een Russisch kozakkenzwaard zwaaien. Omdat ik daar geen slachtoffers mee maak, neem ik nadien toch het geweer op mijn schouder. Iedereen staat achter me en door het kijkgaatje plaats ik een vierkant op het blikken asbakje aan de waslijn. Ik schiet, voel de terugslag, slaak een gil, zie mijn overwinningsschot op de muur van het schuurtje en ben opgelucht dat ik weer aan tafel mag.

Als de zon onder is, realiseert Tante zich dat de geiten nog gemolken moeten worden. We begeven ons richting de hokken. Oom zoekt vast een geit voor me uit die ik mee mag nemen naar huis. Tante probeert ondertussen over de hekken te klimmen, maar komt vast te zitten. Met mijn handen op haar ruime achterwerk help ik haar bij de geiten te komen. Beneveld valt Tante voorover in het hooi. Met de motoriek van een volleerd hoedster krabbelt ze overeind, grijpt geit Tanya bij de horens, bindt haar vast, zet een bak onder het beest en mij erbij. De uiers zijn warm. Luid gejuich stijgt op vanuit de wijngaard.

Liederlijk drinken we uren bij Oom en Tante. Na vijf uur tafelen kunnen we niet meer, maar weggaan is onbeleefd. Nog eens twee uur lang brengen we de laatste toast uit. Op de gezondheid, het leven, de liefde, de familie, de rijkdom en de voorspoed. Oom en Tante, inmiddels beiden in de lorum, laten ons na uren eindelijk gaan. Op het donkere pad naar huis vergezellen ze ons – Oom een plastic tas in zijn kielzog. Onderweg stoppen we meermaals, voor nog een laatste glas. Dan ineens doemt er een huis op. Hier woont de broer van Oom. Hij is niet thuis. ‘Schenk er maar vast een in,’ roept Tante terwijl ze door de poort sluipt. ‘Ik ga een stuk vlees stelen.’ En zo lopen we bij het vertroebelde licht van de volle Maan – bewapend met de laatste slok cognac – het dorp uit, huiswaarts.

IMG_9233

Een Reactie op “De hemel boven Pervomaiskoje (3)

Geef een reactie

